De Norbertijnen in Lubbeek. Lezing door Stefan Van Lani

Date(s) - 01/04/2023

Zaal Santro te Binkom

Categorieën Geen Categorieën

Lubbeek, oude pastorie (Binkomstraat)

Lubbeek, poort van Herendaelhof

De orde van de norbertijnen bestaat meer dan 900 jaar.  Ook Lubbeek kan bijna 9 eeuwen terug gaan in de tijd om de eerste aanwezigheid van norbertijnen aan te treffen.  Reeds in de 12de eeuw bezat de Abdij van Park in Heverlee het patronaatsrecht over parochie Lubbeek. Vanaf de 13de eeuw is er sprake van een hof in het schilderachtige Herendaal nabij Pellenberg, het behoorde zo tot één van de oudste hoeven van de abdij.

Stefan Van Lani, conservator van Abdij van Park, neemt ons mee in dit verhaal. We komen meer te weten over de stichting van de norbertijnen en hun eeuwenlange aanwezigheid en rol in de ruime omgeving van Heverlee, met de focus op Lubbeek.

We nodigen u van harte uit op deze boeiende lezing.   Welkom op zaterdag 1 april om 14u in zaal Santro te Binkom (Tiensesesteenweg 65 – deuren 13.30u)

Leden: 5 euro  niet-leden: 8 euro.
Drankje en versnapering inbegrepen.
(inschrijven niet nodig)

Heemkundige Kring Libbeke