Structuur

• Maria Van Oekelen, voorzitter
    • Bieke Verlinden, penningmeester
    • Joannes Ampe, secretaris

De vereniging stelt zich tot doel:

• Bestuderen van de lokale en de regionale geschiedenis van Lubbeek en omgeving.
  • Opwekken van waardering voor alle aspecten van de samenlevingsvormen en het patrimonium, vooral voor de historische dimensie ervan, het “erfgoed”.
  • Archiveren en vastleggen van de door de vzw. gedane studies en van de bekomen resultaten.
  • Bekend maken van deze resultaten met alle mogelijke middelen zoals publicaties (ook elektronische), geschriften, tentoonstellingen, conferenties en voordrachten.
  • Deelnemen aan studies met andere verenigingen die hetzelfde doel nastreven of nevenaspecten behandelen of bestuderen en dit lokaal, regionaal, nationaal en internationaal.

Bestuur en leden:

• Jaarlijks Algemene Vergadering in de periode maart – april
  • Maandelijks Raad van Bestuur, op tweede donderdag van de maand
    • Volgende gemandateerden zetelen in de Raad van Bestuur:
      • Voorzitter: Maj Van Oekelen
      • Secretaris: Jo Ampe
      • Penningmeester: Bieke Verlinden
      • Erevoorzitter: Jacques Halflants
      • Bestuursleden: Kris Scheys, Godelieve Vanzavelberg, Ettienne Gailly
    • Zo nodig worden externe deskundigen uitgenodigd
  • Dagelijks Bestuur bestaat uit de voorzitter, de secretaris en de penningmeester
    Op vergaderingen wordt ze zo nodig bijgestaan door andere bestuursleden of deskundigen
  • Werkgroepen: vergaderen telkens als de voorbereiding van een evenement dat vereist
  • Leden: de vereniging bestaat uit werkende leden (stemgerechtenden) en toegetreden leden (gewone leden, niet-stemgerechtenden). Op 31 december 2016 telde de Heemkundige Kring 111 leden.
    In 2022 blijft Het aantal leden ongeveer hetzelfde.